-
Tage og membraner expand_more
- Miner og tunneler
- Tekniske tekstiler
- Dokumenter og certifikater
-
Bæredygtighed / ESG expand_more
-
Om Protan expand_more
Nogle skibe fortjener at blive sat i ramme og glas. Nu er et af årets mest sensationelle norske bygningsprojekter fundet sted ved det gamle Hurtigrute-skib MS “Finnmarken“.
Det er også en kunst at putte skib i en flaske, men det er det også at udføre byggearbejde rundt om et stort skib. Museet, der huser det gamle polarskib Fram fra 1936, er et vartegn og turistdestination i Oslo fjord. I Stockholm er der Vasa-museet, bygget rundt om et krigsskib fra 1628.
Nu har Stokmarknes i Vesterålen også opnået en spændende arkitektonisk signaturbygning, der er bygget om et gammelt skib. MS “Finnmarken“ blev søsat i 1956 – samme år som Elvis Presley debuterede på de amerikanske hitlister med “Heartbreak Hotel“. Jarlsberg-osten blev også lanceret det år og den første Trolde-bil forlod fabrikken i Lunde Telemark. Hurtigrute-skibet sejlede langs den norske kyst i al slags vejr indtil december 1993. Det følgende efterår blev det doneret til Hurtigrute-museet i Stokmarknes.
LINK Arkitektur designede museet. En stor installation rundt om et 81,2-meter langt skib står nu klar, måske den mest storslåede bygning nogensinde bygget i et nordisk land siden den Arktiske Katedral blev færdiggjort i Tromsdalen i 1965.
Den primære entreprenør bag installation er PEAB Bjørn Bygg AS, og Bodø-afdelingen af Protan Entreprenør AS der tog det udfordrende job med at dække taget og væggenes krævende vinkler.
- Den største udfordring var på gavlvæggene og facaden på de dele af bygningen, der ligger mod skibets bov og agterstavn, forklarer projektleder Kent Ove Nilsen hos Protan Entreprenør AS i Bodø.
Der var særlig stort fokus på æstetik og finish for isoleringen og tagdækningen i disse dele af bygningen. Vinkler, hjørner og buer på gavlvæggene var især udfordrende for tagdækkerne fra Protan Entreprenør.
- Vridninger på facaden gjorde det umuligt at dække det vertikalt, så vi skulle gøre det horisontalt, og arbejdede dermed mod tyngdekraften i alle retninger. Derudover var det umuligt at etablere stilladser på grund af facadens design, så vi måtte udføre arbejdet fra en lift, forklarer Nilsen.
Sådan kan Protans løsninger booste arkitekturen samt yderdelen og identiteten af en bygning.
Bodø-avdelingen af Protan Entreprenør AS har masser af erfaring og ekspertise, der var tydeligt i et projekt som dette. De løste teknisk krævende udfordringer gennem alle sæsoner – og oveni en pandemi. Projektet startede i januar 2020 og byggearbejdet var færdigt i november.
Denne bygning skal helt naturligt kunne tåle en masse dårligt vejr og vind. Præcis som Hurtigrute-skibet skulle tolerere havsprøjt og Nordvind, så skal Hurtigrute-museet og den nye beskyttende bygning tolerere hårdt polarklima over lang tid. Orkaner er ikke usædvanlige i Stokmarknes og dette skaber ekstra krav til fastgørelsen af tag. For dette projekt blev ca. 32.000 lukkemekanismer – til sammenligning vil en normal bygning af lignende størrelse med et fladt tag skulle bruge ca. 20.000 lukkemekanismer.
- Vejret er en udfordring for projekter som dette. Når vi arbejder på bygninger i dette områder, tæt ved kystlinjen i Vesterålen, så er den langsigtede prognose begrænset til hvad du kan se i fjorden når du vender dig rundt. Forholdene skifter virkelig hurtigt, siger Nilsen.
Protan AS og salgsleder Bjørn Nordseth var involveret i planlægningsfasen af projektet med arkitekter hos LINK og en konsulent fra Multiconsult. Membranen, der bruges til taget og facaden, er helt hvid og lakeret med CoolRoof - er variant af Protan SE 1,6.
Da den er lakeret, er den også mere resistent overfor ekstern påvirkning og vil holde sin hvide farve bedre. Inklusiv sidevæggene, så blev der samlet brugt ca. 4500 kvadratmeter af miljøvenlige tagdækningsprodukter.
- At lægge tag på sådan en vild og speciel bygning er måske en af de mest svære jobs en taglægger kan gå i gang med. Hvordan oplevede de arbejdet?
- Når vi står midt i det, med udfordringerne med vejret, fremskridt og tekniske løsninger, så er det ret krævende. Men når vi får styr på det, er det selvfølgelig fantastisk. Det er noget vi er stolte af at være del af, siger Protan Entrepreneurs projektleder Kent Ove Nilsen.
Protan Cool Roof systemet bruger hvid tagdækning med en dokumenteret høj solreflektionsværdi, også kaldet SRI (Solar Reflectance Index), for at reducere behovet for intern køling af bygningen.
Arkitekter og håndvirkere kan med Protans tagdækning og detaljer få stor æstetisk og visuel fleksibilitet uden at gå på kompromis med holdbarhed, holdbarhed og miljøkrav.